Ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo pedagogo profesijos pasirinkimą demotyvuojantys veiksniai
Volume 33, Issue 1 (2021), pp. 77–89
Pub. online: 4 August 2022
Type: Article
Open Access
Published
4 August 2022
4 August 2022
Abstract
Ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo sistemoje identifikuojamas darbuotojų senėjimas ir jų trūkumas, o į laisvas pareigybes
organizuojami konkursai nesulaukia susidomėjimo. Tokia situacija rodo akivaizdžią demotyvuojančių veiksnių raišką, tačiau daugelis
šios tematikos tyrimų orientuoti į vidurinio ugdymo įstaigų darbuotojų motyvavimą. Straipsnyje keliamas probleminis klausimas,
kokie demotyvuojantys veiksniai lemia nenorą rinktis ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo pedagogo profesiją. Teoriškai
išanalizuotos ir empiriškai ištirtos trys demotyvuojančių veiksnių grupės: bendra politinė-sociokultūrinė situacija švietimo srityje;
darbo ypatumai ikimokyklinio ugdymo įstaigoje; veiksniai, susiję su pačia asmenybe. Anketinėje apklausoje dalyvavo ikimokyklinio
ir priešmokyklinio ugdymo pedagogikos studentai bei pagal šią specialybę dirbantys absolventai. Tyrimo rezultatai atskleidė, kad labiausiai
demotyvuojanti veiksnių grupė yra darbo ypatumai ikimokyklinio ugdymo įstaigoje, mažiausiai įtakos turi veiksniai, susiję
su pačia asmenybe, jos ankstesne patirtimi, tobulėjimo galimybe. Įvardyti šie svarbiausi demotyvuojantys veiksniai: per didelis vaikų
skaičius grupėje, sudėtingas darbas, patiriama psichologinė įtampa, nepakankama pagalba pradedantiesiems pedagogams.