Medijų ekologija neatsiejama nuo visuomenės vystymosi ir asmens socializacijos procesų. Medijų ekologija iliustruoja infosferos srityje veikiančių medijų, visuomenės ir asmens sąveikos procesus, kurie gali būti „saugūs“ ir ekologiški techniniu, komunikaciniu bei psichofiziniu požiūriais. Medijų ekologija neatsiejama nuo komunikacijos procesų, kurie vyksta ir fizinėje, ir mentalinėje erdvėje. Jos sritys: ekogamtinė, ekofizinė ir ekoemocinė. Ekoemocinė sritis nukreipta į medijų ir asmens sąveiką, kur akcentuojamas medijų turinio / tekstų poveikis emocinei ir pažintinei (kognityvinei) patirčiai. Taigi ekoemocinės srities orientyras – pozityvi medijinė patirtis, neatsiejama nuo medijinės kompetencijos.
The article deals with innovative approaches to shaping the social atmosphere in work teams in selected children’s and family centres which are also directly influenced by the manager’s personality, leadership styles, and by the application of managerial functions. The aim of the paper is to present survey results about the social atmosphere in work teams in selected children’s and family centres, and to make recommendations for the effective formation of work teams with stakeholders’ benefits. The survey’s institutional objects are children’s and family centres, and the survey’s personnel subjects are employees in individual work teams. The processes of the analysis and evaluation of the selected social facility’s social atmosphere in the work team were chosen as the survey’s subject. The methodology came from a practical survey, by applying the ‘Kollárik social atmosphere scale’, using a guided interview and the analysis of internal documents. It used mainly methods of analysis, synthesis, comparison, deduction, application and mathematical recalculation. The sources of information were primary survey results from the selected social facility. The research results were achieved in accordance with the aim of the contribution. The level of social atmosphere and teamwork is excellent.