Sveikatos priežiūros įstaigos (SPĮ) yra ganėtinai uždaros, kompleksinės įstaigos. Čia komunikaciniai ryšiai tarp nutolusių skyrių, įvairių profesijų atstovų ir hierarchinių grandžių yra sudėtingi, kyla konfliktų, nesusikalbama, iškraipoma informacija. Nesprendžiamų vidinės komunikacijos barjerų pasekmės – ne tik kilusi įtampa tarp darbuotojų, darbo kokybės prastėjimas, bet nukenčia ir įstaigos reputacija, galima neatitaisoma žala paciento sveikatai. Siekiant veiksmingos komunikacijos, reikia tam tikrų įgūdžių, abipusio supratimo, pagarbos tiek iš organizacijos vadovų, tiek iš darbuotojų. Straipsnyje analizuojamos SPĮ vidinės komunikacijos barjerų atsiradimo priežastys bei jų šalinimo būdai. Remiantis tyrimo rezultatais, nustatyta, kad analizuojama SPĮ neturi vidinės komunikacijos strategijos, vidinė komunikacija nepakankamai kontroliuojama, yra fragmentiška. Personalas susiduria su organizacijos struktūros, fizinio, psichologinio ir technologinio pobūdžio vidinės komunikacijos barjerais. Siekiant juos eliminuoti, pateikiama rekomendacijų, kaip gerinti SPĮ vidinę komunikaciją.
Organizacijos didelį dėmesį skiria išorinei komunikacijai su klientais, visuomene, suinteresuotomis grupėmis. Tuo tarpu vidinė komunikacija reikšmingai mažiau akcentuojama. Vis dėlto ją būtina analizuoti ir vertinti kiekvienoje organizacijoje, nes vidinė komunikacija užtikrina sklandžią veiklą, darnius darbuotojų ir vadovybės santykius. Straipsnyje keliamas tikslas: nustačius logistinės įmonės vidinės komunikacijos poreikį, pateikti tobulinimo kryptis. Remiantis tyrimo rezultatais, nustatyta, kad vidinė komunikacija įmonėje atlieka reikšmingą vaidmenį. Darbuotojams svarbu tiksliai žinoti savo darbus, turėti galimybę pasitikslinti informaciją, laisvai išsakyti savo nuomonę, išreikšti nepasitenkinimą, pateikti pasiūlymų, idėjų. Daugumai apklaustųjų informacijos netrūksta nei iš vadovų, nei iš administracijos. Tačiau tyrimo rezultatai atskleidė, kad ne visi apklaustieji laiku ir ne visą reikiamą informaciją gauna tiesiogiai. Siekiant gerinti logistinės įmonės vidinę komunikaciją aptartos tobulinimo galimybės.
Post-Covid rehabilitation deals with properly selected exercises for the respiratory muscles, respiratory rehabilitation, learning to relax, and exercise. The aim of the study was to evaluate the results of post-Covid rehabilitation in pulmonary care patients. The study was performed on a group of 50 patients (15 women, 35 men; the mean age was 59.4 years) undergoing pulmonary rehabilitation in January 2022 in the rehabilitation department of a pulmonary hospital in southern Poland. Patients’ physical activity tolerance was assessed before and after rehabilitation using the walk test, mMRC test, Barthel’s scale, CAT questionnaire and Borg’s scale. The research results show a statistically significant improvement in all patients and in each of the methods for assessing physical activity tolerance. There is an urgent need for a rehabilitation programme aimed specifically at post-Covid patients.
The article presents a study of the physical activity of older students (15 to 18 years old) during the lockdown period. It analyses whether students’ physical activity changed during the lockdown period after the introduction of certain restrictions in a survey of 150 respondents at the General Education and Vocational Training Centre. Summarising the results of the survey, it can be stated that one third (30%) of the respondents spent three to four hours a week with friends and family during the lockdown. The respondents also actively participated in volunteering: as many as 30% devoted some time to this activity. It also turned out that a third of respondents (30%) spent between three and four hours at a computer. The study found that physical activity did not decrease during lockdown, only the nature of activities and the physical activity changed. It should be noted that those students who were active in sports prior to the announcement of the lockdown restrictions remained physically active.
This article analyses the concept of hospital resilience to natural disasters (earthquakes, global warming, pandemics, and man-made disasters such as war, conflict and cyber-attacks) in the context of theoretical insights in scholarly articles on the concept of resilience, and elements of its perception and other aspects. The research conducted identified that the concept of a resilient hospital encompasses its ability to maintain functionality at minimal resource costs, and reduce the likelihood of shock in the event of various disasters. This capacity to withstand hazard can be of various types, for example, constructive, infrastructural or administrative. The following four elements are most commonly identified levels of resilience: context, disturbance, capacity to deal with disturbance, and reaction to disturbance. A resilient hospital maintains the following characteristics: rapidity, robustness, redundancy, resourcefulness, awareness, diversity, self-regulation, unity and adaptiveness. A variety of means are used to amplify resilience to distinct disasters and it is relevant to manage different types of resilience, but the human factor is indisputably essential in this framework.