Journal:Tiltai
Volume 79, Issue 1 (2018), pp. 125–140
Abstract
Young people with disabilities are one of the most sensitive groups of society because they are discriminated against by stereotypes of disability, sewing in the labor market and education. This is acknowledged by organizations operating in the field of international human rights and disability, which are mentioned in documents protecting the rights of persons with disabilities, are reflected in the researches of Lithuanian and foreign scientists. A child’s autism diagnosis affects every member of the family in different ways. Parents / caregivers must now place their primary focus on helping their child with ASD, which may put stress on their marriage, other children, work, finances, and personal relationships and responsibilities. The theoretical part of the article examines disabilities, conceptual basics of a autism. The empirical part is compliant with a provision that a human life can be understood by analysing one’s experience, opinions, worldview, and context. The justification of the research methodology – narrative analysis – is presented. The study involves demographic characteristics of fourth people – parents (male sex), circumstances of research data collection, the role of the researcher is revealed. Data processing is carried out in accordance with the methodological requirements of the dialogical narrative analysis. Conclusions are drawn with regard to the phenomenon – perception of the career of young people with slight intellectual disabilities.
Journal:Tiltai
Volume 74, Issue 2 (2016), pp. 125–142
Abstract
Jūrinių profesijų specialistų darbo rinka pasižymi ypatingais darbo vietų ir teisinio reglamentavimo pokyčiais. Tai skatina atlikti jūrinių profesijų specialistų karjeros projektavimo ir įgyvendinimo veiksnių tyrimus. Šiame straipsnyje siekiama identifikuoti jūrinės profesijos specialistų tolesnės karjeros projektavimo ir įgyvendinimo veiksnius. Teorinėje straipsnio dalyje nagrinėjami profesijos pasirinkimo klausimai, karjeros, karjeros projektavimo sampratos, išanalizuotas jūrinių profesijų specialistų rengimo tarptautinis ir nacionalinis reglamentavimas. Empirinėje dalyje, atlikus kiekybinį tyrimą, nustatyti jūrinių profesijų specialistų karjeros siekį skatinantys ir slopinantys veiksniai. Praktinis tyrimo reikšmingumas sietinas su jūrinių profesijų specialistų karjeros projektavimo kompetencijų ugdymo realizavimu.