The Tėviškė (Homeland) Society for Lithuania’s cultural relations with compatriots abroad was set up in Soviet Lithuania in 1976 on the basis of previous analogous institutions. Through the society, attempts were made to control the cooperation with emigrant compatriots, disseminate the Soviet propaganda, restrict the spread of objective information, and discredit the right-wing emigration organizations that nurtured the idea of restoration of Lithuania’s independence. The aim of this paper is to review the programme of cultural exchanges with emigrants in the USA, implemented in the Soviet times, by highlighting the musical aspect. The research is based on the Cold War paradigm, the work of historians who analysed the topic, the still unexplored documentation of the Tėviškė Society, and the letters addressed to it and currently stored in the Lithuanian Special Archives. The cultural cooperation programme also included the field of tourism, which was especially useful for governmental institutions wishing to demonstrate the achievements of Soviet Lithuania to foreign visitors. It was partly supervised by the Tėviškė Society. However, this is a subject for a new study and will not be analysed in the present paper.
Akademinė visuomenė jau yra įpratusi kiekvienais metais sulaukti kelių Lietuvoje publikuotų leidinių muzikinėmis temomis. Jų autoriai – ne tik muzikologai, bet ir pedagogai bei atlikėjai. Tačiau tokios gausos knygų, kurios išvydo dienos šviesą 2015 m., mažai kas tikėjosi. Tais metais pasirodė per dešimt solidžių monografijų: Algirdo Ambrazo „Julius Juzeliūnas: gyvenimo ir veiklos panorama, kūrybos įžvalgos“, Ryčio Ambrazevičiaus studija anglų kalba „Lietuvių tradicinės muzikos dermės: akustika, suvokimas ir kontekstai“, Liucijos Drąsutienės „Lietuvos fortepijono pedagogikos puslapiai. XX amžius“, Viktoro Gerulaičio „Ir kur benueičiau...“ (apie dainininką Virgilijų Noreiką), Donato Katkaus „Apie muzikos būtį“, Rūtos Stanevičiūtės „Modernumo lygtys: tarptautinė šiuolaikinės muzikos draugija ir muzikinio modernizmo sklaida Lietuvoje“, Daivos Šabasevičienės ir Rasos Vasinauskaitės „Muzika kaip teatras“ (apie kompozitorių Faustą Latėną), Danutės Petrauskaitės „Lietuvių muzikinė kultūra Jungtinėse Amerikos Valstijose 1870–1990. Tautinės tapatybės kontūrai“, Algirdo Vyžinto „Kultūros ir meno arimuose“ ir Regimanto Gudelio „Nuo dainų dienos iki tautos šventės“.